Santiiiiigron

17 april 2018 - Paramaribo, Suriname

Vandaag weer een bloggie vanuit het zonnige/regenachtige Suriname! Wat is de vakantie snel voorbij gegaan. Ik ben daardoor gewoon helemaal vergeten een blog te schrijven, sorry! Maar hier is hij eindelijk, bereid je voor op een lang verhaal! Ik vertel in deze blog nog niet over de trip van afgelopen weekend, maar deze volgt snel!

Zondag, eerste paasdag had ik een jeepsafari met Sanne en Marlon. Het begon al helemaal top, want een van de twee jeeps was kapot. Gelukkig mochten wij drie in de andere jeep. Tijdens het rijden moesten we afwisselen, zodat we allemaal konden racen door de Savanne. Het was erg leuk om door dit landschap te rijden. Aan het einde mochten we ook nog achter in de bak staan. Dit konden we ongeveer 2 minuten volhouden, want daarna vielen we alle drie naar achter de bak in. Het was een hele leuke en gezellige trip.

Maandag besloten Esmay en ik om lekker te gaan shoppen. We begonnen bij Lucky Store. Een enorme winkel waar ze van alles verkopen. Wij kwamen hier specifiek voor de make-up. Ze hebben hier een heel goed merk voor weinig geld, dus ik besloot even wat in te slaan. Ik denk dat ik nog een paar keer terug ga, hihi. Hierna stopte onze shopsessie helaas alweer, want alles was dicht. Het was natuurlijk tweede paasdag, waardoor veel winkeliers besloten hun winkel niet te openen. Dinsdag was dus shopsessie poging twee. Deze verliep gelukkig wel beter. Ik heb niet zo veel gekocht helaas. De kleding hier is heel erg apart. Ten eerste pas ik meer dan de helft niet, omdat het Chinese maten zijn en een Nederlandse XS hier een XXL is. Daarnaast stinkt de kleding en is het niet zo mooi. Dat was wel een tegenvaller. Wat ook heel erg vervelend is, dit is niet alleen in de stad, is dat je overal wordt aangesproken. De mannen hier worden gek als ze een blanke dame zien en dat moeten ze meteen laten merken. Ze roepen, fluiten, maken 'psst' en kus geluiden. Soms lopen ze met je mee en proberen ze een gesprek aan te gaan. Als je ze dan negeert, zeggen ze dat je onbeschoft bent, HAHAHAHA.  Best irritant.

Woensdag ben ik samen met Esmay naar Torarica gegaan. Dat is het zwembad hier. Hier ben ik eigenlijk de hele dag geweest. Ik moet natuurlijk wel een kleurtje opbouwen hier. En dat is helemaal gelukt. Verder eigenlijk niks gedaan. Donderdag kon helaas voor mij de helikoptervlucht niet doorgaan, dus dit moet ik dan nog een andere keer doen. 's Avonds wel lekker uit eten geweest met Marlon en Sanne en daarna zijn we gaan stappen bij Havana, altijd leuk! Vrijdag eerst heerlijk uitgeslapen, want dat doe je in de vakantie. 's Avonds zouden we weer gaan stappen, maar dan bij Tequila. Ik voelde me niet zo lekker dus besloot niet te gaan. Maar ik kreeg natuurlijk via whatsapp allemaal leuke foto's en filmpjes doorgestuurd, dus ik besloot om 3 uur toch maar te gaan. Echt totaal niks voor mij, maar ik kon toch niet slapen. Ik lag uiteindelijk rond 5 uur in bed. Het was een hele leuke nacht. Dus het was het wel waard om zo laat te gaan. 's Ochtends deed dit wel even pijn, want ik moest om 9 uur bij de pedicure zijn. Je vraagt je misschien af wie er nou om 9 uur een afspraak maakt bij de pedicure. Maar ik had dus de hel onder mijn voet, namelijk een likdoorn. Nog nooit gehad, maar jeetje, wat doet dat zeer zeg. Ik sprong dus om tien voor negen op de fiets. Het had alleen de hele nacht geregend en het water kwam ongeveer tot mijn knie. Dus halverwege moest ik helaas terug naar huis, omdat ik er gewoon niet doorheen kwam. Ik had voordat ik wegging natuurlijk mijn beddengoed in de was gedaan, dus ik kon ook niet terug mijn bed inkruipen. Ik heb de rest van de dag dus maar doorgebracht in de hangmat. 's Middags nog even met Sanne en Marlon weggeweest. 's Avonds hadden we weer een kakkerlakken invasie. Helemaal top. Esmay en ik hebben ongeveer 3 bussen gif opgemaakt en ze bleven maar komen, verschrikkelijk. Gelukkig gaat de huisbaas er snel iets aan doen.

Maandag was het eindelijk zo ver, ik ging naar de pedicure. Ik had een taxi geregeld, dus daar hoefde ik me geen zorgen om te maken. En omg ik ben zo blij. Want het vrouwtje heeft het ding er helemaal uit kunnen halen. En dat zonder pijn, zo fijn! Nu kan ik weer heerlijk rondhuppelen.

Dinsdag ging ik op dagtrip met Esmay naar Santigron. We moesten verzamelen bij Torarica, hier ontdekten we dat we de enige waren op deze trip, dus we hadden een hele bus voor onszelf. Eerst gingen we naar Lelydorp, hier mochten we even een rondje lopen over de markt. Hierna vertrokken we naar Santigron, een marrondorpje. Onze gids vertelde onderweg wat over de omgeving. Bij aankomst in het dorp zie je meteen grote verschillen met de stad. De huizen, de wegen, de mensen. Heel bijzonder om te zien. We werden verwelkomt door een inwoner van het dorp, hij was voor deze dag ook de gids. Zijn naam was 'Pukkie'. Ik moest natuurlijk gelijk denken aan het schattige, mini hondje van de buren. Hij bracht ons naar een mooi plekje waar een keuken en grote patio was. Hier konden we onze spullen achterlaten. We gingen eerst rondvaren met een bootje over de rivier. De boot bracht ons naar een mooi stukje jungle. Het was mooi om hier doorheen te varen. Weer terug kwamen we in de boom nog een luiaard tegen. Hij klom heeeeeeeel langzaam naar beneden. We konden helaas niet wachten tot hij beneden was, beetje jammer. Ook nog een piranha gezien die de inwoners van het dorpje hadden gevangen. Hij leefde nog een beetje, dus onze gids stak een takje in zijn bek. En jeetje, die tandjes zijn scherp. Die wil je echt niet aan je teen hebben hangen. Hierna volgden de rondleiding door het dorpje. Dit was ook erg interessant. Pukkie vertelden ons van alles over de verschillende huizen, planten en dieren. Ook bracht hij ons naar het schooltje. Dat is echt heftig om te zien. Er is zo weinig materiaal. Bizar om te zien. Dan besef je pas hoeveel geluk wij hebben met al het materiaal. Hierna volgden een uitgebreide lunch. Na de lunch vertrokken we richting het vogelpark. Dit was erg leuk! Er waren hier (natuurlijk) veel vogels, maar ook slangen, schilpadden, padden en een katachtige. Ook nog handjes geschud met twee schattige aapjes. Hierna vertrokken we weer richting Paramaribo.

Woensdag heb ik eerst heerlijk geluncht met Esmay bij Souposo. Hier hebben ze de wel bekende pindasoep. Eindelijk heb ik hem gegeten. En hij was heerlijk! Echt een aanrader. Hierna ben ik doorgegaan naar huis, want ik had het nog druk. Ik heb namelijk met de halve familie zitten skypen. Zo vliegt een dag wel snel om. Wel leuk om iedereen weer te zien. 's Avonds kwam Kenny nog even langs. Hij was onze gids toen we de Voltzberg gingen beklimmen, dit was zo gezellig dat we hem hebben gevraagd of hij de trip naar Blanche Marie ook met ons wil doen. Dus hij kwam even om alles door te nemen voor het weekend. Super leuk! Ik vertel in mijn volgende blog over het weekend, maar het was echt geweldig, dan kan ik alvast zeggen!

Donderdag had ik weer een heerlijk relaxt dagje, beetje in de hangmat gelegen en 's avonds mijn tas ingepakt voor ons tripje. Dat is altijd een gedoe, want ik weet nooit wat ik allemaal moet meenemen.

Dat was dan alweer mijn blog van de afgelopen twee weken! Tot snel! X

1. Papa Ed:
    17 april 2018
    Wat een mooie natuur in Suriname, gek dat dit geen vakantieland is. Je neemt het er goed van en dat is natuurlijk ook de bedoeling. Weer een fantastisch verhaal. Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal van de Blanche Marie watervallen.
  2. Ma:
    17 april 2018
    Wat was het weer leuk om te lezen ik kijk uit naar de volgende blog nou jes tot horens en geniet nog maar tot snel mama lies
  3. Kees:
    Nou Jessica,
    Wat een verhaal weer.
    Ik vind het erg leuk om te lezen. Kom je trouwens wel aan lesgeven toe, haha!
    Groetjes uit Noordster en Fijnaart.
  4. Buufie korten:
    17 april 2018
    Gaaf door de jungel met pukkie🐶😍haha Was weer fijn om te lezen meis dat je het zo naar je zin heb en mooie avonturen beleefd ❤️Ben benieuwd naar je volgende blog 😊liefs van ons
  5. Henriëtte:
    17 april 2018
    jullie zien veel verschillende dieren zeg! Geweldig! En ik las bij Esmay al over de watervallen en al die andere mooie dingen die jullie gezien hebben... om jaloers op te worden ;)
  6. Tante Tilly:
    17 april 2018
    Wat ben je toch stoer. Ik ben zo trots op je dat je het allemaal durft.
  7. Tante Mariet:
    18 april 2018
    Fijn om weer wat van je te horen. Wat maak je daar veel mee, van prachtige natuur tot enge fluitende mannen. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.
  8. Kitty:
    18 april 2018
    Ooh Jessica, wat is het weer een mooi verhaal. Heerlijk om zo te kunnen genieten. Ben benieuwd naar je volgende blog, het zal en heel leuk weekend geweest zijn denk ik.
    Nou meis, tot de volgende.
  9. Marion:
    19 april 2018
    Klinkt allemaal geweldig. Mooi land. Maak maar veel foto's. Die fluitende types zou ik wel aankunnen maar die kakkerlakken, brrr.
    Groetjes, Marion