I LOVE SU

7 mei 2018 - Paramaribo, Suriname

Dit keer weer een ‘normale’ blog uit Suriname. Maandag besloot mijn maag dat ik niet naar stage moest, ik voelde me het hele weekend al niet lekker en dit kwam er maandag allemaal uit. Heel typisch. Dus ik besloot nog een dagje in bed te blijven om uit te zieken. Dinsdag had ik last van een dipje, heel erg stom. Ik was weer thuis gebleven en dat had ik natuurlijk niet moeten doen, want dan wordt het steeds moeilijker om weer te beginnen. Gelukkig had ik mijn lieve huisgenootje Sanne die mij wat moed insprak en woensdag stond ik dan ook weer om 6 uur naast mijn bed. Naast de vliegende kakkerlak is er deze dagen niets bijzonders gebeurd.

Donderdag hadden we weer een gezellig stapavondje gepland. Eigenlijk was het mijn plan om niet te gaan, maar ik werd natuurlijk overgehaald door Sanne. De avond begon bij Sarana en Alindah waar we een drankje deden, hierna gingen we door naar Havana. Het was, zoals altijd weer een hele gezellige avond. Eenmaal thuis was het alweer half 5. Ik had natuurlijk met mijn mentor afgesproken dat ik vrijdag een dag zou komen inhalen, dus na een warme douche te hebben genomen en een kop koffie naar binnen te hebben gewerkt, zat ik om kwart voor 7 alweer in de taxi richting stage. Gelukkig had mijn mentor het geniale idee om deze dag niet zoveel te doen, dus ik kon heerlijk relaxen. Aan het einde van de ochtend vielen mijn ogen bijna dicht, dus ik besloot met wat kinderen mee te doen met de spelletjes, dit hield me wel wakker. Thuis leek het me niet verstandig om te gaan slapen, omdat ik dan vannacht niet zou slapen. Dus ik ging film kijken met Sanne. ’s Avonds zijn we chique uit eten geweest bij de Mc Donalds. Hierna hebben Sanne en ik nog een film gekeken. Om 10 was het echt tijd om te gaan slapen.

Zaterdag werd ik heerlijk uitgerust wakker. Heel de dag genoten van het weekend. Rond half 6 vertrokken we richting Zus&Zo, hier was namelijk een grote sale van tassen, stoffen en sieraden uit het binnenland. Ik heb natuurlijk flink ingeslagen en heb drie hele mooie tassen gekocht en een leuk hoofdbandje. Hierna zijn we doorgegaan naar Mighty Racks, een restaurant wat helemaal is aangekleed met dinosaurussen, heel leuk! Hier heerlijk gegeten met Sanne, Dionne en Wouter.

Zondag was ook weer een chill dag. Eerst lekker uitgeslapen, film gekeken met Sanne, een dutje gedaan in de hangmat en pizza laten bezorgen.

Je vraagt je misschien af, Jessica, waarom doe je zo weinig? Dat wil ik even uitleggen. In Nederland zijn we altijd bezig met van alles, altijd haast, nooit tijd om even een dutje te doen of rustig te zitten. En hier is daar altijd tijd voor. Niemand hier heeft haast of is druk. Je snapt vast dat ik me hier daarom helemaal thuis voel, hihi. Ik hoop dat ik dit ook mee kan nemen naar Nederland. En als papa de hangmat ergens in de tuin kan ophangen, kan ik hier ook heerlijk dutjes indoen, ik kan niet wachten!

De week erna had ik weer een gewone stageweek. Vrijdag was ik opeens heel erg ziek geworden. Ik had vreselijke uitslag op mijn handen, armen en benen. Ik schrok hier best wel van, omdat het er opeens was. Dus besloot ik naar een dokter te gaan hier. Dit was weer een hele belevenis. Het was er voor Surinaamse begrippen schoon, voor Nederlandse begrippen niet. Ik moest een thermometer onder mijn oksel doen die hij vervolgens, zonder te reinigen, terug in het doosje deed. Je begrijpt dat ik thuis meteen mijn oksel heb gewassen. Waarschijnlijk was ik ziek geworden door niet goed klaargemaakte garnalen die ik had gehaald bij de Chinees. Hij gaf me pilletjes en ik kon weer naar huis.

Vrijdag was het ook Koningsdag, dat wordt door de Surinamers niet gevierd, maar door de Nederlanders wel! Er was een groot feest georganiseerd, ondanks dat ik ziek was wilde ik toch even gaan kijken. Rond half 1 was ik alweer thuis. Zaterdag voelde ik me gelukkig al een stuk beter, de uitslag was weggetrokken, dus zaterdagavond besloten Sanne en ik nog even langs Tequila te gaan voor een drankje.

Deze week op stage was ook weer bijzonder. Dinsdag was ik vrij omdat het dag van de arbeid was. Omdat Sanne en ik het Nederlandse terras zo missen besloten we wat te gaan drinken bij het Vat. Dit komt nog het meest in de buurt van een terras en ze hebben er heerlijke cocktails. Daar aangekomen kwamen we erachter dat er een belangrijke voetbalwedstrijd bezig was, het zat helemaal vol met fanatieke voetbalsupporters. Na een paar uurtjes zijn we richting de waterkant gegaan om hier nog even te chillen. De rest van de week naar stage geweest. Soms gebeuren hier echt grappige dingen, dingen die ik nooit in Nederland heb gezien. Vrijdag bijvoorbeeld, een meisje uit groep 8 had een jeugdpuistje, mijn mentor ging die even voor haar uitknijpen tijdens de les. Hilarisch.

Het is zo bijzonder, ik hoor van heel erg veel mensen dat sinds ik hier ben ik positief ben veranderd. En ik voel het zelf ook, ik zit hier veel lekkerder in mijn vel. Op stage had ik het erover met een aantal collega’s dat sommige mensen gewoon bestemd zijn voor een land en ik denk dat Suriname dat voor mij is. Stiekem wil ik hier nog wel even blijven, maar ik heb papa beloofd weer naar huis te komen. Over een week krijg ik ook eindelijk bezoek! Ik kan niet wachten!

Tot snel!

Ps. Ik heb dit keer wat foto’s toegevoegd van Blanche Marie.

1. Kitty:
    8 mei 2018
    Niet te veel ziek worden hoor Jessica, dat is zonde van je tijd daar in Suriname. Tot de volgende blog maar weer. Mocht je hem niet schrijven voordat Sylvia naar jou toe komt, dan ontzettend veel plezier.
    Groetjes.
  2. Tante Mariet:
    8 mei 2018
    Wat een heerlijk land, alles zo kalm en rustig....Of je dat hier in Nederland voort kunt zetten betwijfel ik, maar je kunt het wel proberen:) Heel veel plezier met je zus en Joey.
  3. José Snepvangers:
    8 mei 2018
    Jammer van die garnalen! Lekker genieten!
  4. Tante Tilly:
    8 mei 2018
    Altijd al geweten dat garnalen vies zijn. Nog even en dat zijn Sylvia en Joey er alweer. En wel naar huis komen hoor, we kunnen je zolang niet missen.
  5. Papa Ed:
    8 mei 2018
    Nou schat geniet nog intens van de tijd die je daar nog hebt. Niet teveel dipjes en ook niet meer ziek worden.
  6. Ma:
    8 mei 2018
    Jes het was weer leuk tot horens Syl en Joey komen snel veel plezier maak er wat leuks van. Dag meisje tot snel
  7. Buufie korten:
    10 mei 2018
    Super leuk weer om te lezen , hoop toch echt dat het ziek zijn voorbij is en dat je echt allen maar kan genieten daar , nu al benieuwd naar de blogs met je zus en Joey erin haha , dikke kus van de buuf