Baka Banananananana

26 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Dat was me weer een weekend! Vrijdag na de vreemdelingendienst moesten we dus alle documenten online inleveren. Klinkt heel gemakkelijk, maar dat is het dus niet. Al mijn documenten waren te groot, dus ik moest ze verkleinen. Daarnaast moest alles in pdf, dus dat moest ik ook allemaal nog omzetten. Toen ik eindelijk alles had verkleind en omgezet, wilde hij dus niet inleveren. Het programma gaf elke keer een fout. Dus ben ik van voor af aan begonnen, alles opnieuw opgestart en opnieuw ingediend. Dit werkte gelukkig, na 1000 jaar. Ze zeggen dat het nu 21 werkdagen duurt totdat je te horen krijgt of het is goedgekeurd. Dit is een fabel, want ik hoorde van verschillende mensen dat ze naar 11 maanden te horen kregen dat het was goedgekeurd. Dan ben ik alweer thuis, dus we gaan het zien.

’s Avonds hadden we nog een leuk uitstapje, we gingen namelijk met een partybus rondrijden in het centrum van Paramaribo. Dit is letterlijk een bus zonder stoelen en een open dak die helemaal vol staat met, in dit geval, studenten. Er staat keiharde muziek aan en dan ga je gewoon lekker feesten, een hele leuke ervaring! Na de partybus zijn we nog gaan stappen. Het was heel erg gek, want ze draaide een aantal liedjes van Marco Borsato. Dan moet je toch wel veel aan thuis denken. Het was een hele gezellige avond en ik dook om 3 uur mijn bedje in.

Zaterdag was een lekker chill dagje. Ik heb eigenlijk heel de dag geen reet uitgevoerd. Alleen de deur uit geweest om mijn nagels te laten doen bij een salon. Sanne heeft een zus die nagelstyliste is, dus ze wilde heel graag in Suriname nagels laten zetten. En ik wil dat dan natuurlijk ook. Dus we hebben lang gezocht naar een salon die er mooi en schoon uitzag en die goede recensies had. Ik moet zeggen, ik ben zeer tevreden. Mijn nagels zien er supermooi uit! Misschien iets te lang, maar daar moet ik maar aan wennen. Het is wel bijzonder om meegemaakt te hebben. Thuis had Esmay al heerlijk gekookt, dus we konden meteen aanschuiven. De rest van de zaterdag was rustig.

Zondag was een drukke, maar leuke dag! Eerst kwam Kenneth, de klusjesman van ons studentenhuis. We hadden gevraagd of hij met ons Baka Bana wilde maken. Dit is banaan met een krokant laagje, heel erg lekker! Het was heel leuk en leerzaam om het te maken. Ik heb ook gefilmd, dus we gaan dit zeker vaker maken!

Om 4 uur hadden we een dolfijnen- en kaaimannentour. Eerst gingen we met een bootje dolfijnen spotten. We hebben er heel erg veel gezien. Helaas was mijn camera niet zo snel als dat mijn ogen waren en heb ik geen mooie foto’s kunnen maken. Maar het was zeker een mooie ervaring. Daarna zijn we aan land gegaan en kregen we een maaltijd. Toen het eenmaal donker was gingen we in nog kleiner bootje om de kaaimannen te spotten en vangen. Dit klinkt geweldig, en dat was het ook wel, maar die boot, omg. Het was een hele smalle boot en als je ook maar een minibeweging maakte, ging het bootje al wiebelen. Dus ik ben alleen maar bezig geweest met evenwicht houden. Uiteindelijk vond onze ‘kapitein’ een baby kaaiman, super schattig. Toen we met een aantal boten verzamelde was hij opeens verdwenen bij de andere boten. Ik baalde als een stekker, want ik wilde er heel graag mee op de foto. We gingen verder tot de boot van een andere groep besloot om niet meer te werken. Er was iets mis met de motor. Je zou denken dat dit voor mij niks uit zou maken omdat het niet mijn boot was, maar onze ‘kapitein’ besloot hem te helpen met het maken van de boot. Dus we hebben ongeveer een half uur stilgelegen op het water, geen kaaiman gezien. Terug aan land bleek de baby kaaiman er gelukkig nog te zijn, dus daar ben ik mee op de foto geweest. Er was blijkbaar ook een wat grotere kaaiman gevangen, daar wilde iedereen natuurlijk ook mee op de foto, ik ook! Als ik er nu aan terug denk was het best wel sneu. We hebben gelukkig wel gezien dat hij werd vrijgelaten in het water.
Hierna moesten we nog bijna een uur in de boot terug naar het beginpunt. Eenmaal daar werd het een chaos. Er waren 60 studenten die allemaal met de taxi naar huis moesten, dus dat was niet 1, 2, 3 geregeld. Het enige waar ik aan kon denken was dat ik de volgende dag, vandaag, om half 6 weer uit bed moest. Uiteindelijk waren we rond half 12 thuis. Ik ben meteen mijn bedje ingedoken.

Ik heb nog wel wat overgehouden aan de deze tour, namelijk 10000 muggenbulten. Ondanks dat ik een lange broek en trui aanhad en me helemaal had ingesmeerd met deet, ben ik helemaal lek geprikt. Die rotmuggen prikken gewoon door je broek heen, echt niet fijn. Dus je kan me nu herkennen aan mijn benen die rood gestippeld zijn, supertof!

Dit was dan alweer het blogje van het afgelopen weekend! Tot snel!

1. Floor:
    En hier voelt het als -17... ik ben blij dat je zo geniet!!💞
  2. José Snepvangers:
    Stoer!
  3. Papa Ed:
    26 februari 2018
    Ondanks de muggenbulen toch stikjaloers.
  4. Ma:
    26 februari 2018
    Jessica wat is het toch leuk om te lezen en blijf genieten en wat een leuke foto's
  5. Kitty:
    26 februari 2018
    Whoouw, wat een ervaring, die nemen ze je niet meer af.
    Het was weer genieten van je weekend avontuur. Ik kijk nu al weer uit naar de volgende blog. Nog 4 dagen, dan kan ik je leuke verslag weer lezen. Een hele fijne werkweek en tot de volgende maar weer.
  6. Buufie korten:
    Super leuk weer !! En wat stoer zeg jij met de kaaimannen 🐊😱
  7. Angelina nichtjee:
    27 februari 2018
    Oeeh echt super leuk jess en wat ben je al lekker bruin!! ❤❤😙
  8. Cynthia:
    27 februari 2018
    Wat leuk om te lezen jess! Leuk dat je het zo naar je zin hebt en je ziet er super goed uit! 😀
  9. Kees:
    28 februari 2018
    Hoi Jessica,
    Weer erg leuk om te lezen.
    Je beleeft wel erg bijzondere avonturen!
    Groetjes van groep 8