JARIG!!

2 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Vandaag weer een bloggie uit Suriname! Ik vind het super leuk om te zien en lezen dat zoveel mensen mijn blog bijhouden! Bedankt daarvoor!

Deze week had ik weer stage. Ik merk dat sommige dingen zo anders gaan dan in Nederland. Leerkrachten bellen veel met de ouders als er iets met de leerling is, gewoon midden in de les. Ouders willen ook alles weten, als er een onvoldoende wordt behaald, willen ze foto’s maken van de toets en krijgen de kinderen straf.Mijn mentor was ook haar eten vergeten dus vroeg ze of ik voor haar naar de supermarkt wilde gaan om eten te halen voor haar, omdat ik een fiets heb. Dat zal je in Nederland nooit zien. Ook de verhalen die studiegenootjes vertellen zijn te bizar voor woorden. Het is wel erg interessant en leerzaam.

Onderweg naar huis ben ik nog even langs de ‘Amada shopping’ geweest voor een nieuwe rugzak, omdat de mijne helemaal gescheurd was, heel zonde! Dus ik heb een nieuwe gekocht, hopelijk overleeft deze wel Suriname.

’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest. En OMG! IK HEB WARM WATER! Ik ging douchen en het water was warm! Misschien omdat het de hele dag al zo heet was.   En ik kan nu ook een kopje thee zetten, omdat we sinds kort een waterkoker hebben, dus ik ben lekker mijn bed ingedoken met een koppie thee. Het is niet om op te warmen, dat is hier niet echt nodig. Maar als echte theeleut miste ik mijn kopje thee, dus ik ben blij!

Dinsdag weer een dagje stage. Het was vandaag echt een bloedhete dag, jeetje. En dit is nog niet eens ‘warm’ voor hier. Dus ik ben heel benieuwd hoe het wordt als het echt heet is. Na stage heb ik voor het eerst alleen boodschappen gedaan. Mini overwinning. Het is hier op straat heel erg druk met auto’s en fietsen vind ik soms nog best spannend. Maar alles is goed gegaan.

’s Avonds wilden we bami en nasi eten, dus Esmay en ik gingen te voet naar de chinees aan de overkant van de straat. Helaas was deze gesloten en in het donker door Paramaribo lopen is als stagiaire niet verstandig, dus hebben we een taxi gebeld die ons in 1 minuut rijden naar de volgende chinees heeft gebracht. Het is zo stom dat je zo afhankelijk bent van de taxi. Het is niet duur, maar ik mis wel die vrijheid. Ik moet daar erg aan wennen.

Woensdag had ik weer stage. ’s Avonds ben ik met Sanne, Alindah en Sarana naar de bioscoop geweest hier. Dat begon al goed, omdat Sanne en ik dachten dat de film om 20:45 begon, dus wij ons haasten. Bleek hij om 21:45 te beginnen. Ik had al spijt dat ik was gegaan, omdat het een kort nachtje zou worden. Ik wist echt niet wat ik kon verwachten, maar OMG de bioscoop hier is ZO CHILL! De stoelen kunnen naar achter en je kan dus lekker gaan liggen, heerlijk! Eenmaal thuis was het half 1, dus heb ik maar 5 uurtjes kunnen slapen. Daar heb ik echt niet genoeg aan, pffff!

Donderdag was een superleuke dag op stage! Ik heb getrakteerd voor mijn verjaardag, mini cupcakes en spekjes. En ’s middags hebben we met de hele school Holi Phagwa gevierd. Vrijdag is een officiële vrije dag, omdat het dus Holi Phagwa is. Dus op stage vierden we het donderdag al. Alle kinderen hadden witte kleren aan en flesjes poeder bij, ik ook. Bij de foto’s kan je zien hoe ik eruit zag na het feestje. Het was zo leuk!!! En vrijdag is het dus weer, maar dan met heel veel mensen. Ik heb er zin in!

’s Avonds zijn we naar een soort ceremonie geweest om Holi Phagwa te beginnen. Er werd gezongen en gedanst en er werd een hele hoge berg met gedroogde bladeren in de fik gestoken. Heel bijzonder om mee te maken. We waren rond half 12 thuis en ik was KA-POT! Ik had zo kunnen slapen, maar NEE. Want een half uur later was ik jarig! 22!! WHOOOOO!

Om het te vieren zijn we gaan stappen bij Havanah met een hele groep, super leuk! Ik begon de avond met een shotje en ik was meteen klaarwakker! We hebben gefeest tot ongeveer half 4. Ik heb voordat ik naar bed ging nog een appje gestuurd naar papa en mama om ze een fijne dag te wensen en toen ben ik lekker gaan slapen.

Dat was eigenlijk mijn weekje wel zo’n beetje. Blogje over mijn verjaardagsweekend komt maandag online! Als je op de hoogte wil blijven van mijn blog, je kan je aanmelden voor de mailinglijst, dan krijg je elke keer dat ik iets plaats een mailtje!

Tot maandag!!!

1. Kitty:
    2 maart 2018
    Gefeliciteerd en een heel fijn verjaardagsfeest . Tot de volgende blog.
  2. Tante Tilly:
    2 maart 2018
    Nogmaals gefeliciteerd. En weer een leuke blog.
  3. Ma:
    2 maart 2018
    Nou Jessica het was weer een leuke blog geniet nog van je avond en tot snel dag meske
  4. Papa Ed:
    2 maart 2018
    Schat nogmaals van harte gefeliciteerd met je verjaardag en met je leuke blog
  5. Tante Mariet:
    3 maart 2018
    Nogmaals van harte gefeliciteerd. Het was weer heel leuk om te lezen wat je daar allemaal beleeft.
  6. Marion:
    4 maart 2018
    Hoi jarige, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wij zijn net terug van de verjaardag van Nel en Karel en Tilly gaf mij jouw adres. Wat een geweldige ervaring! En wat een leuke verhalen. Heb de foto s bekeken en alle verhalen gelezen (s nachts om 3:30 uur in bad, nieuwsgierig). Petje af voor de benjamin van onze club!! Ik kijk uit naar de rest van je verhalen. Heel veel groeten van Hans en mij
  7. José Snepvangers:
    4 maart 2018
    Nog een keer gefeliciteerd, en nog heel veel plezier!
  8. Karel Poldermans:
    Hallo Jessica,
    Net als Marion hebben wij het adres ven je 'reislogger' gisteren gekregen van je tante Tilly...
    Wij lezen dat het allemaal heel goed gaat. Het is ook best wel bijzonder...
    Oh ja.....Nog PROFICIAT met je verjaardag...Nog een fijne tijd daar....
    Geniet er maar zoveel mogelijk van...
    Groeten van Karel en Nel...
  9. Henriëtte:
    5 maart 2018
    Ha Jessica,

leuk om je blog te lezen, we hadden de link nog niet. En gefeliciteerd nog, ik had het kunnen weten, tegelijk met mij jarig ;) Hier geschaatst, weer net even wat anders dan al die kleurtjes, haha! Je maakt wat mee hè, daar in Suriname... en het is wennen, maar aan sommige dingen ben je heel snel gewend lijkt me. Die bioscoop lijkt me ook wel wat! Succes en plezier verder!

Groeten, Henriëtte